HONDA PASAULE

SAPNIS SĀKAS

IZBAUDĪT SAPNI

Scroll

Kā Soičiro uzbūvēja Honda

No motorizētiem velosipēdiem līdz biznesa reaktīvajām lidmašīnām 70 gadu laikā.

PIRMIE GADI

Ģēnija dzimšana.

1906: Pasaulē nāk Soičiro Honda
Piedzimušu kalēja ģimenē nelielā ciematiņā pie Fudzi kalna, Soičiro Hondu fascinē automašīnas, un viņš piepalīdz tēva velosipēdu remonta uzņēmumā. 

1922: Spožas gaismas, liela pilsēta
Soičiro Honda pamet skolu un dodas uz Tokiju, kur strādā par mehāniķa mācekli. Pēc sešiem gadiem viņš atgriežas mājās un atver savu remontdarbnīcu.

1937: Hondas pirmais uzņēmums
Soičiro nodibina Tokai Seiki, kas ražo virzuļu gredzenus. Uzņēmums aug, bet kara laikā tiek sabombardēts, kam drīz seko arī postoša zemestrīce. Uzņēmuma paliekas tiek pārdotas, un no ieņēmumiem tiek nodibināts jauns bizness: Honda Tehniskās izpētes institūts.

1946: Honda numur 1
Pēckara Japānai ir jākļūst mobilai – ātri un lēti. Soičiro ienāk prātā izmantot pēc kara palikušos ģeneratorus kā velosipēdu dzinējus. Tādējādi viņš rada pirmās “Honda”. Tagad viņa izaicinājums ir apmierināt pieprasījumu pēc tiem.


 

KAD SOIČIRO IERAUDZĪJA SAVU PIRMO AUTOMOBILI, FORD T MODELI, VIŅA DZĪVE MAINĪJĀS UZ VISIEM LAIKIEM. TĀ EĻĻA IR PARFĪMS

Daži pirmie Honda darbinieki (un viņu ģimenes!) pie Hamamatsu rūpnīcas 1948. gadā.

1947: Honda Type A
Oriģinālais motorizētais velosipēds tiek uzlabots. Tas ir atjautīgi uzbūvēts, stilīgs un populārs. Dažu mēnešu laikā Hondas konstruētie dzinēji jau tiek ražoti pirmajā Honda konveijerā.

1948: Tiek nodibināta Honda Motor Company
Soičiro Honda kopīgi ar biznesa partneri Takeo Fudzisavu (Takeo Fujisawa) izveido jaunu uzņēmumu. Soičiro būs produktu izstrādātājs, bet Fudzisava atbildēs par biznesa jautājumiem. Uzņēmumā strādā 34 darbinieki, bet visiem ir viens kopīgs sapnis.

1949: Pirmā jaunā Honda
Pirmais motocikls, kuru pilnībā izstrādāja un konstruēja Honda, tika ļoti atbilstoši nosaukts par “Sapni” (Dream) D-type.

 

AUGT ĀTRI, KĻŪT GLOBĀLIEM

20. gs. piecdesmitie gadi.

1955: Kļūstam par numur 1
Honda kļūst par lielāko motociklu zīmolu Japānā. Mūsdienās tas ir lielākais motociklu zīmols visā pasaulē ar rūpnīcām uz visas zemeslodes.

1956: Domā globāli, rīkojies lokāli
Izveidojas pamatprincipi, uz kuriem Honda balstās joprojām. Tiek izloloti uzņēmuma pamatprincipi: “Uzturot globālu pasaules skatījumu, mēs apņemamies nodrošināt visaugstākās kvalitātes produktus par pieņemamu cenu, apmierinot klientus visā pasaulē.”

 

Pirmais veikals ārvalstīs atradās Kalifornijā, ASV. Tajā strādāja vien astoņi darbinieki, bet drīz tas pārdeva tūkstošiem motociklu mēnesī.

1958: Dzimst superzvaigzne
Honda Super Cub ir vienkāršs un par saprātīgu cenu motocikls visai pasaulei. Tas ne tikai ir vienkārši super pēc sava nosaukuma, tā tiešais pēctecis joprojām tiek ražots arī mūsdienās. Piedāvājot tautai mobilitāti par saprātīgu cenu, tas ir visu laiku vislabāk pārdotais motorizētais transportlīdzeklis. Varbūt arī visnozīmīgākais?

1959: Amerikāņu sapnis
Pasaulē lielākais motociklu zīmols pirmo reizi uzsāk pārdošanu ārvalstīs – ASV. Amerikas Honda Motor Co. Inc. atrodas Losandželosā.


 

UZVARAS SAJŪTA

20. gs. sešdesmitie gadi.

1960: Izpētīt sapni
Kā Honda Motor Co. Ltd. meitasuzņēmums ir izveidots kā īpaša Honda R&D vienība. To varētu nodēvēt par Soičiro sapņu fabriku.

1961: Triumfē TT
Soičiro ir teicis, ka veiksme ir 99 procenti neveiksmju. Mūsu debija Menas salā TT sacīkstēs izgāžas, taču mēs nepadodamies. Pēc diviem gadiem mēs atgriežamies un uzvaram. Tā ir pirmā reize, kad izgaršojam panākumus starptautiskās sacensībās, un nebūt ne pēdējā: līdz 1965. gadam mēs uzvaram arī F1 Grand Prix sacensībās.

1962: Globāla ražošana
TT motocikla panākumu apskurbināti, mēs atvērām savu pirmo rūpnīcu ārvalstīs – Ālstā, Beļģijā, – lai apmierinātu aizvien pieaugošo pieprasījumu pēc mūsu motocikliem. Mūsu rūpnīca Eiropā pastāv ilgāk, nekā jūs domājat.

1963: No diviem riteņiem uz četriem
Honda sāk pārdot automobiļus un komerctransportu. Izturīgais T360 mini kravas automobilis tiek apbrīnots. Izveicīgais S500 sporta automobilis noved cilvēkus ekstāzē.


 

Honda RA271 bija mūsu pirmais F1 automobilis. Tam bija 1,5 litru V12 dzinējs, kas radīja vairāk nekā 220 zirgspēku lielu jaudu: tas bija unikāls eksemplārs un šodien ir izstādīts Honda Kolekcijas zālē Motegi trasē netālu no Tokijas.

1964: Hondas sacīkšu ambīcijas
Tikai vienu gadu pēc kļūšanas par automobiļu ražotāju Honda sper bezbailīgu soli autosporta arēnā. Lēmums izgatavot pašiem savu šasiju un dzinēju drīz tiek atalgots, un 1965. gadā Mehiko Ričijs Ginters (Richie Ginther) sagādā mums pirmo uzvaru.

1967: Mazs Honda brīnums
Tik piemīlīgs, tik atjautīgs. Honda pasažieru automašīnu veiksmes stāstu aizsāk N360 pilsētas automobilis ar murrājošo, ar gaisu dzesējamo dzinēju.

 

DARBĪGA DESMITGADE

20. gs. septiņdesmitie gadi.

1972: Īstais automobilis īstajā brīdī
Kompaktais priekšējo riteņu piedziņas Civic bija nevainojams septiņdesmito gadu automobilis. Pēc 10 paaudzēm un 24 miljoniem pārdotu eksemplāru tas joprojām ir tikpat trāpīgs un populārs.

1973: Honda dibinātāji aiziet pensijā
Pēc 25 gadu līderības Honda līdzdibinātāji Soičiro Honda un Takeo Fudzisava dodas pensijā un direktoru valdē ieņem padomdevēju pozīcijas. Soičiro dedzīgi sekoja līdzi sava uzņēmuma darbībai līdz pat savai aiziešanai 1991. gadā.

1975: Lūdzu, nesmēķēt
Ziemeļamerikā mēs atklājām savu apbrīnojamo CVCC dzinēju. Tā iekšdedzes cikls ir tik efektīvs, ka pārsniedz jaunās, stingrās tīrā gaisa prasības un tam pat nav nepieciešams izplūdes katalizators. Tas kļūst par sensāciju.

 

Honda leģenda: pirmais Civic. Mēs to būvējam kopš 1972. gada: šodien pa ceļiem ripo jau 10. paaudze. Kopš tā atklāšanas mēs esam uzbūvējuši vairāk nekā 24 miljonus Civic!

Sākotnējā Honda Accord patiesībā bija mūsu pirmais trīs durvju vidēja izmēra hečbeks – un Civic savu dzīvi uzsāka kā divu durvju sedans.

1976: Pieaugšana
Tiek atklāts Honda pirmais vidēja izmēra automobilis Accord. Sākotnēji tas tiek piedāvāts kā četru durvju sedans un trīs durvju hečbeks. Vēlāk sekoja piecu durvju hečbeks un kupejas versija, kuru mēs nosaucām par Prelude.

1979: Sadarbības veidošana
Honda uzsāk auglīgu 15 gadus ilgu sadarbību ar BL, lai dalītos tehnoloģijās un kopīgi izstrādātu un būvētu automobiļus Eiropā. Tai seko arī citas partnerības, kaut arī mēs joprojām ārkārtīgi lepojamies ar savu neatkarīgo garu un bezkompromisu oriģinālo domāšanu.

 

AUGSTO TEHNOLOĢIJU DESMITGADE

20. gs. astoņdesmitie gadi.

1981: Uz kartes
Vai jūs zinājāt, ka tieši Honda izgudroja pasaulē pirmo uz kartēm balstīto automašīnas navigācijas sistēmu? Honda Electro Gyrocator Japānas tirgū Accord automobiļiem tika piedāvāts vairāk nekā desmit gadus pirms GPS satelītnavigācijas sistēmu ieviešanas.

1982: Dzīve Amerikā
Honda motociklu ražošanu ASV uzsāka 1979. gadā. 1982. gadā tas kļūst par pirmo Japānas zīmolu, kas ražo automobiļus ASV. Rūpnīcai Ohaio vēlāk pievienojas rūpnīcas Kanādā un Meksikā.

1986: Leģenda
Tiek atklāts pirmais Honda luksusa automobilis – kā arī ASV jauns zīmols, zem kā nosaukuma to tirgot: Acura. Tas padara Honda par pirmo japāņu autoražotāju, kas izveidojis atsevišķu Premium automobiļu nodaļu.


 

1989: VIRTUOZAIS VTEC

RADOT VTEC SISTĒMU, HONDA PARĀDA, KĀ DZINĒJU PADARĪT VĒL JAUDĪGĀKU UN EKONOMISKĀKU.

1988. modeļa gada Acura Legend Coupe tika izmantots izcili vienmērīgais 24 vārstu 2,7 litru V6. Tas Savienotajās Valstīs palīdzēja izveidot Premium zīmolu Acura.

1988: Honda F1 meistarklase
Vēl nekad agrāk un arī nekad vēlāk neviens tā nebija dominējis F1 sezonā kā šajā gadā. McLaren-Honda uzvar 15 no 16 sacīkstēm, komanda uzvar Konstruktoru čempionātā, Airtons Senna kļūst par 1988. gada F1 pasaules čempionu, bet otrajā vietā ierindojas viņa komandas biedrs Alēns Prosts (Alain Prost). Kāpēc ne 16 no 16? Nu... neviens nav ideāls.

 

LEĢENDU DESMITGADE

20. gs. deviņdesmitie gadi.

1992: Būvēta Eiropā
Eiropā tiek atvērtas divas jaunas Honda rūpnīcas. Lielbritānijas rūpnīcā Svindonā tiek būvēti Accord, un Gebizas rūpnīcā Turcijā tiek uzsākta Civic ražošana. Šodien Svindona ir kļuvusi par piecu durvju Civic hečbeka globālajām mājām.

1995: Četru riteņu klāsts
Tiek atklāts leģendārais Honda automobilis: CR-V jeb kompaktais atpūtas automobilis (Compact Recreational Vehicle). Pirmais kompaktais SUV guva acumirklīgus panākumus un šodien ir pasaulē vislabāk pārdotais SUV. 1999. gadā tam seko nedaudz mazākais Honda HR-V (High-Riding Vehicle).

1998: Daudz laimes dzimšanas dienā, Honda!
Mēs nolemjam uzbūvēt sev dzimšanas dienas dāvanu, lai nosvinētu mūsu pirmā pusgadsimta jubileju. Kas gan cits tas varētu būt, ja ne divvietīgs sporta automobilis? Augstu apgriezienu S2000 atgriež S500 oriģinālo rodstera garu mūsdienās.

 

1990: SUPERZVAIGZNE

IERODAS JAUNAIS NSX. HONDA PIRMAIS SUPERAUTO SATRAUC VEIKTSPĒJAS AUTOMOBIĻU APRINDAS.

Honda S2000: kas par 50. dzimšanas dienas dāvanu pašiem sev!

1999: Ieskats nākotnē
Mūsu inženieri nekoncentrējas tikai uz pagātni. Insight bija mūsu pirmais benzīna-elektriskais hibrīda automobilis ar neticami zemu CO2 līmeni. Tas bija vēl viens Honda “pirmais”: pirmais hibrīda automobilis, kas tika piedāvāts Eiropas tirgū.


 

ROBOTI UN SACENSĪBAS

21. gadsimts.

2000: ASIMO māj sveicienus
Parādās pirmais ASIMO (Advanced Step in Innovative MObility) humanoīdais robots un kļūst par vienu no Honda slavenākajām slavenībām.

2001: R nozīmē sacīkstes
Eiropā tiek atklāts Civic Type R veiktspējas karstais hečs. Tā reputācija strauji aug un slava izplatās. Vēlāk tas tiek eksportēts aizrautīgiem klientiem visā pasaulē. Tam ir sekojušas trīs paaudzes, pēdējā no tām debitēja 2017. gadā. 

2002: Pievienošanās Jazz klubiņam
Tiek atklāts atjautīgais Jazz supermini. Tā kā degvielas tvertne atrodas vidū, tas piedāvā vēl neredzētu telpas efektivitāti. Ģeniālie aizmugurējie “burvju sēdekļi” (Magic Seats) atspoguļo Honda filosofiju “cilvēkam maksimumu, mašīnai minimumu” visradošākajā veidā.

2003: Pilnveidota Honda
Honda “Cog” TV reklāma caurstrāvo Eiropu. Tā kļūst par vienu no jelkad augstāk novērtētajām reklāmas filmām. Ar to tiek atklāts jaunais Accord, kas tiek piedāvāts ar i-CTDi, Honda pirmo pašu būvēto dīzeļdzinēju.

 

Mūsu vissportiskākie modeļi, Honda Type R automobiļi, valkā Honda sarkano “H” logotipu.

2006: Honda ūdeņraža varonis
Honda inženieri jau ilgu laiku sapņoja par ar ūdeņradi darbināmu nākotni, kas sola nulli izmešu un kam nebūs nepieciešama uzlāde. 2006 FCX Clarity bija ievērojama jauna automobiļa atklāšana: tas bija pirmais komerciāli pieejamais ūdeņraža degvielas šūnu automobilis.

 

ŠODIEN

Honda turpina pārspēt rekordus.

2014: Uz viļņa
Kopējie Honda globālie motociklu un skūteru pārdošanas apjomi sasniedz fantastiskus 300 miljonus. Lielie skaitļi turpinās: vēl pēc gada mēs sasniedzam savu 700. Grand Prix uzvaru motociklu sacīkstēs.

2015: Honda paceļas gaisā
Tiek realizēts Soičiro pēdējais sapnis: debesīs paceļas pirmā ražošanas HondaJet lidmašīna. Sešu pasažieru biznesa reaktīvā lidmašīna lepojas ar nolidojamo attālumu vairāk nekā 2200 km, un ar maksimālo ātrumu 782 km/h tā ir visātrākā jelkad uzbūvētā Honda.

2016: Nozīmīgs sasniegums
Honda saražoto automobiļu skaits sasniedz 100 miljonus. Vai Soičiro jelkad sapņoja, ka tiks uzbūvēts tik daudz viņa vārdā nosauktu automobiļu?

 

Jaunākais Civic Type R ir slavenās Nirburgringas trases karalis ar apļa laika rekordu 7 minūtes 43,8 sekundes.

2017: Moderns un sportisks
Honda atklāj jauno NSX, augsto tehnoloģiju superautomobili, kas, tāpat kā oriģināls, aizsteidzas priekšā savam laikam. Tas ir hibrīda superautomobilis ar V6 benzīna dzinēju un trīs elektromotoriem. Dažus mēnešus vēlāk NSX pievienojas jaunais Civic Type R. Tas ir tik ātrs un stabils, ka uzstāda jaunu apļa laika rekordu izaicinošajā Nirburgringas Nordšleifes trasē Vācijā.

2018: 70 gadu sapņu spēks
Honda paliek 70 gadu. Tiktāl tas ir bijis ļoti interesants stāsts. Kurp mūs aizvedīs nākamās septiņas desmitgades?