Autosacīkšu uzkrātā pieredze

Mācīšanās darot

1964. gadā mēs sākām piedalīties autosacīkstēs Formula 1. Tas bija sarežģīts veids, kā sākt, taču mēs kaut ko līdzīgu bijām darījuši jau agrāk, piedaloties TT motosacīkstēs Menas salā. Un atkal mēs pierādījām, ka vislabākais veids, kā uzvarēt, ir mācīties darot.

Pareizās formulas izstrāde

Lai izveidotu konkurētspējīgu automašīnu, nepieciešams konkurētspējīgs dzinējs.

1963. gadā mēs sākām strādāt pie viena no tādiem — V12, R270E. Tas sākumā tika izstrādāts Lotus automašīnai, taču 1964. gadā uzņēmums Honda tika informēts, ka šis britu uzņēmums vairs nevar izmantot Honda dzinējus. Tā bija mūsu pirmā neveiksme, taču ar to vēl nekas nebija beidzies. Mēs bijām tikai attīstības sākumā.

 

Tā radās RA270

Mēs veltījām visu savu enerģiju, lai izgatavotu savu sacīkšu automašīnu, un lūdzām autosacīkšu leģendu Džeku Brebemu (Jack Brabham) veikt jaunās automašīnas RA270 testu Suzukas sacīkšu trasē.

Pēc līguma parakstīšanas ar autosacīkšu Formula 1 pilotu Roniju Baknamu (Ronnie Bucknum) par jaunās automašīnas vadīšanu tā beigu beigās bija gatava, lai piedalītos Vācijas Grand Prix sacensībās 1964. gada jūlijā. Beidzot Honda piedalījās pasaules labāko autosacīkšu posmā.

“Panākumi ir deviņdesmit deviņi procenti no neveiksmēm”

Tie ir paša Soičiro Hondas (Soichiro Honda) vārdi — viņš nevarētu izteikties vēl precīzāk.

20. gs. 60. gadu sākumā autosacīkstes Formula 1 bija barga skola, un mēs cietām gan no nelaimes gadījumiem, gan bremžu atteices, gan pārkaršanas, gan salūzušām pārnesumkārbām. Mēs mācījāmies no šīm kļūdām, veicot uzlabojumus, pārbaudot un vēlreiz pārbaudot, līdz atkal bijām gatavi turpināt. Visbeidzot 1965. gada autosacīkstēm mēs izstrādājām jaunu automašīnu — RA272.

Mūsu pirmā uzvara

Meksikas Grand Prix 1965. gadā

Honda autosacīkšu komanda kopā ar diviem pilotiem — Ričiju Ginteru (Richie Ginther) un Roniju Baknamu (Ronnie Bucknum) — turpināja pārvarēt izaicinājumus, uzlabojot automašīnu un mācoties no pieredzes. Pēc tam 1965. gada 24. augustā Meksikas Grand Prix sacensību kvalifikācijā mēs ieņēmām pirmo starta rindu ar Ričiju Ginteru (Richie Ginther) pie RA272 stūres. Tā bija automašīna, kas pirmā šķērsoja finiša līniju tajā pašā dienā, nodrošinot mums pirmo uzvaru autosacīkstēs Formula 1.

Sacīkšu azarts

Kas to reiz ir pamēģinājis, vairs nespēj palikt vienaldzīgs.

Mēs turpinājām piedalīties nākamajos gados un atkal uzvarējām 1967. gadā, pēc tam uz laiku pārtraucām dalību. Kad 20. gs. 80-tajos gados atkal atgriezāmies, 1986. gadā mēs ieguvām konstruktoru kausu, bet 1988. gadā uzstādījām jaunu rekordu ar 11 uzvarām pēc kārtas. Mūsu panākumi turpinājās, līdz mēs pārtraucām dalību 1992. gadā. Taču, tā kā autosacīkstes ir mūsu asinīs, mums ir ļoti grūti stāvēt malā, it īpaši tad, kad mēs tik daudz mācāmies no tām. Mēs atkal atgriezāmies 2000. gadā, šoreiz nodrošinot uzvaru nesošus dzinējus un rūpnīcas atbalstu Formula 1 komandām BAR un Jordan līdz 2006. gadam. Mūsu inženieriem un tehniķiem ir bijis tas gods strādāt kopā ar dažiem no pasaules vislabākajiem autosacīkšu pilotiem. Tādi piloti kā Sertīss, Lafits, Mensels, Prosts, Pikē un Senna ir nenovērtējami.

Finiša līnija nenozīmē, ka viss ir beidzies

Kāpēc mēs nebijām pietiekami ātri? Kas izraisīja pārnesumkārbas bojājumus? Kāpēc radās aizdedzes izlaišana…?

Kad zaudējam, mēs cenšamies uzzināt iemeslu. To pašu mēs darām arī tad, kad esam uzvarējuši. Mēs izmantojam šīs zināšanas, lai uzlabotu mūsu automašīnu kvalitāti un padarītu tās drošākas uz ceļa tiem vadītājiem, kas brauc katru dienu. Tas ir mūsu pienākums. Galvenokārt tāpēc mēs arī sākām piedalīties Grand Prix sacensībās. Tāpēc mūsdienās mēs piedalāmies visu klašu motorizēto transportlīdzekļu sacīkstēs — no motokrosa līdz Moto GP un no Dakaras rallija līdz WTCC.

ATPAKAĻ, KUR IEDERAMIES

Jo sacīkstes uzlabo ciltsrakstus.

Honda nespēj atturēties no sacensībām uz ilgu laiku. Sajūsmināti par potenciālu mācīties no augsto tehnoloģiju hibrīdu F1 ēras, 2015. gadā mēs atgriezāmies F1 – atkal sadarbojoties ar McLaren komandu, kas nodrošināja šasiju.

Izaicinājums pieņemts
Tās bija ugunskristības. Soičiro Honda teica, ka “veiksme sastāv no 99 procentiem neveiksmju”, un mēs pēdējo gadu laikā esam piedzīvojuši krietnu izaicinājumu devu. Bet mūsu dzinējs kļūst ātrāks, un, 2018. gadā noslēdzot sadarbību ar ambiciozo Toro Rosso komandu, mēs ar lielām cerībām raugāmies uz pakāpšanos rezultātu tabulās.

Šogad, pirmajā no paredzētās trīs gadu sadarbības ar Toro Rosso, STR13 sacīkšu automobili vadīs Brendons Hārtlijs (Brendon Hartley) un Pjērs Gaslī (Pierre Gasly). Līdz šim visi testi ir uzrādījuši pozitīvus rezultātus, un komanda ir apņēmības pilna gūt strauju progresu 2018. gada sezonā ar šo izteiksmīgo un pievilcīgo automobili.

 

Šogad mēs sacentīsimies Toro Rosso komandā. "Sadarboties ar tik lielu uzņēmumu kā Honda ir liels gods," teica komandas vadītājs Francs Tosts (Franz Tost).